نقد فرمالیستی و پیشافرمالیستی عنصر پی رنگ در مجموعه داستان های کوتاه دیوان سومنات
نویسندگان
چکیده
این مقاله به نقد عنصر داستانی پیرنگ از چشمانداز فرمالیستی و پیشافرمالیستی در مجموعه داستانهای کوتاه دیوان سومنات نوشته ابوتراب خسروی میپردازد. تمایزی که این دو دیدگاه میان داستان و پیرنگ قائل شدهاند گویای تفاوت کاربرد آنها درباره این دو سازه داستانی است. در نقد پیشافرمالیستی استفاده از پیرنگ کلیشهای، بها دادن به کنجکاوی و تعلیقهای از پیش لو رفته و عدم تناسب در شبکههای علت و معلولی از نکات قابل تأمل است. همچنین استفاده از توصیفهای جزیینگر حاملِ زاویه دید که گویای خرده پیرنگهای زمان و مکان است و به کارگیری روایت غیرخطی بر پایه بازگشت به پسهای مکرر از نقاط قوت داستانها میباشد. اما در پیرنگ فرمالیستی خسروی برای آشناییزدایی به انواع شگردها و تمهیدات هنری مانند استفاده از برخی مؤلفههای ادبیات پسامدرن، گفتوگو درباره تکنیکهای داستانی، استفاده از فرمهای دایرهای مکرر و غریب ساختن جهان داستان با تصاویر سنتهای دینی و مذهبی و هنر مینیاتور ایرانی توجه دارد. در مجموع نویسنده در داستانهایی موفق است که بر پایه آشناییزدایی و پیرنگ فرمالیستی بنا شدهاند، و نه داستانهایی که بر اساس ضابطههای علت و معلولی استوار شدهاند.
منابع مشابه
نقد فرمالیستی و پیشافرمالیستی عنصر پیرنگ در مجموعه داستانهای کوتاه دیوان سومنات
این مقاله به نقد عنصر داستانی پیرنگ از چشمانداز فرمالیستی و پیشافرمالیستی در مجموعة داستانهای کوتاه دیوان سومنات نوشتة ابوتراب خسروی میپردازد. تمایزی که این دو دیدگاه میان داستان و پیرنگ قائل شدهاند گویای تفاوت کاربرد آنها دربارة این دو سازة داستانی است. در نقد پیشافرمالیستی استفاده از پیرنگ کلیشهای، بها دادن به کنجکاوی و تعلیقهای از پیش لو رفته و عدم تناسب در شبکههای علت و معلولی ...
متن کاملساختار شناسی مجموعه داستان «دیوان سومنات»
«دیوان سومنات» با 12 داستان کوتاه، دومین مجموعه داستان ابوتراب خسروی است. بر اساس نظریة ساختاری، پس از استخراج پیرفتها، ساختار روایتها را تحلیل کردهایم؛ تحلیل ساختار روایات، ما را در فهم و تبیین ژرفساختهای پیچیده یاری میکند؛ همچنین میزان هماهنگی ساختار روایات با ژرفساخت را روشن میسازد. بررسی ساختاری این مجموعه نشان میدهد ژرفساخت همة داستانها، براندازی زمان یا بیاعتبار کردن زمان ...
متن کاملساختار شناسی مجموعه داستان «دیوان سومنات»
«دیوان سومنات» با 12 داستان کوتاه، دومین مجموعه داستان ابوتراب خسروی است. بر اساس نظریة ساختاری، پس از استخراج پیرفتها، ساختار روایتها را تحلیل کردهایم؛ تحلیل ساختار روایات، ما را در فهم و تبیین ژرفساختهای پیچیده یاری میکند؛ همچنین میزان هماهنگی ساختار روایات با ژرفساخت را روشن میسازد. بررسی ساختاری این مجموعه نشان میدهد ژرفساخت همة داستانها، براندازی زمان یا بیاعتبار کردن زمان ...
متن کاملبررسی، تحلیل و نقد داستان های کوتاه ابوتراب خسروی (هاویه، دیوان سومنات، ویران)
در عرصه ادبیات فارسی، ادبیات داستانی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. ابوتراب خسروی از جمله فعالان این عرصه است، نویسنده ای که زبان و پیشینه آن را به خوبی می شناسد و با ایجاد هارمونی تازه ای از رفتار اشیا و اشکال داستانی، نهایتاً فضای تازه ای از داستان را در نظر گرفته و می نویسد. داستان های خسروی به سبک مدرنیسم یعنی مابین سبک رئالیسم و پست مدرنیسم هستند. عمدتاً چشم انداز ذهنی گیج کننده و...
15 صفحه اولبررسی عنصر رنگ در دیوان خاقانی
رنگ بهعنوان یک عنصر مؤثّر در احساسات و روابط میان موجودات از دیرباز تاکنون مورد توجّه بوده است. از نظر روانشناسان رنگها در حالات روحی ـ روانی افراد مؤثر هستند و میتوان از طریق گرایش افراد به رنگها تا حدودی به شخصیّت درونی آنها پی برد. شاعران نیز از گروه افرادی هستند که از عنصر «رنگ» در آفرینش واژهها، تصاویر شاعرانه، بیان مفاهیم و همچنین زیبا کردن اثر خود استفادههای زیادی میکنند. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زیبایی شناسی ادبیجلد ۵، شماره ۲۴، صفحات ۶۱-۸۶
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023